Hvis cyklerne havde stemmeret

Cykler 2Hvis cyklerne havde stemmeret til folketingsvalg og kommunalvalg, ville vi nok få et mere cykelvenligt og dermed menneskevenligt samfund. Vi ville kunne undgå alle de problemer, som bilismen skaber: Mindre forurening, bedre miljø, mindre støj, færre trafikofre, mindre stress.

Der ville nok komme flere cykelpartier. Et yderliggående parti, som ville lukke byerne for biler. Kun cykler tilladt indenfor bygrænserne! Det ville nok kunne arbejde sammen med Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne. Og et moderat parti, som ville gøre alle gader ensrettede, så bilerne fortsat kunne køre i byerne, men kun i eet spor. Den tiloversblevne plads ville blive udlagt til brede cykelstier i begge retninger. Dette moderate cykelparti kunne nok sympatisere med de Radikale. Så er der jo cykler, som ikke bryder sig om at ændre på tingene, og de ville nok tilslutte sig den blå blok, måske endda Dansk Folkeparti.

Cyklismens udbredelse ville nok få EU-Kommissionen til at udstede en forordning om registrering af cykler, så hver eneste cykel skulle have en nummerplade med et unikt nummer, der var registreret i et statsligt register med ejers navn og adresse. Det lagde jo lige op til en registreringsafgift og en årlig afgift på cykler plus en lovpligtig cykelforsikring, som kunne dække ansvar overfor trediemand. Kommissionen lavede også nogle tekniske regler om dæktrykket på for- og baghjul og om bremsekraft.

Og så ville et parti af hurtigtkørende elitecyklister gå til valg på at forbyde de bredbagede ladcykler, fordi de tager megen plads op på cykelstierne, fordi de sinker de almindelige cyklister, som er i lovligt ærinde på vej til eller fra arbejde eller skole eller børneinstitutioner. Dette sidste parti ville nok kunne samarbejde med nye, ekstremt liberale partier.

Alle kunne nok blive enig om at udvide cykelparkeringen overalt. Og om at skabe mange overdækkede cykelstalde med bevogtning, så cykeltyverierne kan undgås. Og det ville jo skabe arbejdspladser. Et vigtigt punkt for cykelpartierne er at skærpe straffen for cykeltyveri. Cykeltyveri bør medføre ubetinget fængselsstraf, tab af borgerlige rettigheder og udvisning, dog ikke hvis cykeltyven er af dansk oprindelse.

Så hvis cyklerne havde stemmeret…

Cykler 1

Reklamer

Om nyhavn

Mand, dansk, født 1941. Uddannet som journalist, har arbejdet syv år i dagspressen. Medarbejder i Mellemfolkeligt Samvirke i Danmark og i Afrika, har boet to år i Zambia. Cand. jur. fra Københavns Universitet. Praktiserede i mange år som advokat med møderet for Højesteret.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s