Kunst i Helligåndshuset

Catharina NordlindhEn af weekendens oaser var en kunstudstilling i Helligåndshuset på Strøget, hvor der blev udstillet nutidskunst, bl.a. dette dejlige billede af Catharina Nordlindh. Det var kun et af mange oplevelser i det smukke rum.

Catharina Nordlindh er opvokset i Nordsverige. Hun er med i Kunstrunden – et kommunalt, nordsjællandsk samarbejde – og siger om sig selv og sin kunst på http://www.kunstrunden.dk:

– Jeg har arbejdet med dans og musik i hele mit virksomme liv. I mange år har min interesse været at udforske og eksperimentere med at synliggøre skaberkraftens kropslige impulser. Det malede billeder er endnu et medie, – at fange det spirende intuitive og følge det, – før tankens klarhed og analyserende tager over.
Inspirationen som ligger i den umiddelbare dansende bevægelse, nuets pulserende, flygtige impuls skaber maleriet – en dans fra sind til lærred.

Min opvækst er det nordlige Sverige med stærke kontraster, stort udsyn, strålende kulde – og hertil senere det sanselige, danske bløde smil og musikalske landskab.

Jeg har en baggrund som danser og koreograf. Min intention har hele tiden virket med det sanselige, fortællende, spontane og kraftfulde udtryk som kerne.

Mange års fordybelse i den indre bevægelse – gennem studier ved ”Institute for Life Energy”, endnu flere års læring i QiGong – den kinesiske tilstedeværelseskunst – er ligeledes kilder til inspiration når maleriet vil komme til udtryk.

I mit svenske værksted – en 150 år gammel smedje – hvor en helt særlig stemning af mange, mange års intenst, hårdt, livsvigtigt arbejde ligger i de gamle vægge og i alle de værktøjer der er blevet brugt af en mesterhænder, finder jeg en næsten magisk lyst til at bruge mine farver. Det er som om jernets hårdhed – og samtidig den mulighed der har været at tæmme det i glødende tilstand – er en proces der ånder i huset og giver mig hjælpen til at ”smida medan järnet är varmt”. 

Det at være nærværende og ærlig i stunden for at finde den fysiske form der kan bære den skabende energi.

Om nyhavn

Mand, dansk, født 1941. Uddannet som journalist, har arbejdet syv år i dagspressen. Medarbejder i Mellemfolkeligt Samvirke i Danmark og i Afrika, har boet to år i Zambia. Cand. jur. fra Københavns Universitet. Praktiserede i mange år som advokat med møderet for Højesteret.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

